Jak przytyć w ciągu 2 tygodni? Sposoby i zagrożenia (rozstępy).

14 dni to okres po którym efekty budowania masy mogą być już zauważalne. Nie mamy tutaj na myśli oczywiście przyrostów wynoszących kilkanaście kilogramów, a korektę wynoszącą od 1-5 kilogramów.

Jak przytyć w 2 tygodnie?

Pytanie 'jak przytyć' rodzi się zazwyczaj w głowach mężczyzn, dla których postawna, umięśniona sylwetka to swojego rodzaju wyznacznik atrakcyjności. Zdecydowanie rzadziej budowaniem masy mięśniowej zainteresowane są kobiety, choć oczywiście i takie przypadki się zdarzają.

Chęć przytycia może być efektem nie tylko próby zbudowania lepszej sylwetki, ale także niedowagi. Wszak, jest to przypadłość, która poza defektem estetycznym wpływa również na zdrowie i kondycję organizmu.

Dieta przy budowaniu masy

Jadłospis powinien być tak skonstruowany, by został zapewniony wzrost mięśniom, a nie tkance tłuszczowej. Oznacza to, że nie wystarczy po prostu jeść więcej – trzeba dostosować się do bilansu kaloryczno-odżywczego. Przyjmuje się, że dla diety na masę powinien on być równy ilorazowi wagi ciała i 5,5 dla węglowodanów, 2 dla białka, 0,5 dla tłuszczy. Wynik równania to ilość gramów danej wartości odżywczej, która powinna znaleźć się w diecie. Najlepiej obrazuje to przykład.

Dla osoby o wadze 60 kilogramów, wartość odżywcza w diecie powinna wynosić:

  • 330 gram węglowodanów (60 x 5,5)
  • 120 gram białka (60 x 2)
  • 30 gram tłuszczy (60 x 0,5)

Warto również zauważyć, że poza samą ilością wartości odżywczych, istotna jest również ich jakość. Węglowodany muszą być w typie złożonym, należy bowiem unikać cukrów prostych gdyż dostarczają one energi na bardzo krótki okres czasu. Wysokiej jakości biało znajdziemy w takich produktach jak ryby, nabiał, drób, chude mięso. Z kolei tłuszcze najlepiej dostarczać w formie oliwy z oliwek.

Trening na masę

Wzrost mięśni uzależniony jest od ich stymulacji. Jeśli poddamy ciało treningowi, ono pragnąc przystosować się do wysiłku – rozwinie swoje mięśnie. Jak zatem trenować by wzrosty były jak najszybsze?

Przede wszystkim należy zadbać o to, by trening odbywał się minimum 3 x w tygodniu, a długość pojedynczej sesji była nie krótsza, aniżeli 60 minut. Ćwiczenia na masę powinny być złożone, tzn. realizowane na wolnym obciążeniu (brak izolacji mięśni).

Pamiętaj: Zbyt szybki przyrost masy mięśniowej powoduje rozstępy!

Kulturystyka to sport, który polega na kształtowaniu i uwidacznianiu mięśni całego ciała. To bardzo często idzie w parze z szybkim wzrostem masy ciała, co wpływa bezpośrednio na naprężenia skóry. Konsekwencją zbyt dużych napięć jest przerwanie włókien kolagenu, które doprowadzają do wystąpienia rozstępów.

Rozstępy – przyczyny

Przyczyną wystąpienia rozstępów jest nienaturalne naprężenie skóry. Kolagen i elastyna znajdujące się skórze mają pewne ograniczenia. W momencie gdy zostaną przekroczone – dochodzi od nieestetycznych pęknięć.

Inną przyczyną występowania rozstępów (szczególnie zauważalne u kobiet w ciąży) jest wzmożona aktywność kory nadnerczy, która to odpowiedzialna jest za produkcję kortyzolu – hormony, który bezpośrednio wpływa na fibroblasty (negatywnie). Konsekwencją nadmiaru kortyzolu jest osłabienie włókien kolagenowych.

Rozstępy – czy można im zapobiec?

Oczywiście. Zapobieganie rozstępom jest jak najbardziej możliwe. Wystarczy tylko i aż odpowiednio pielęgnować skórę i zadbać o to, by została prawidłowo odżywiona.

Odżywianie skóry powinno odbywać się zarówno od wewnątrz, jak i zewnątrz. Oznacza to, że należy wykorzystywać zarówno kremy i maści, jak i suplementować minerały i witaminy. Niestety, nawet najlepsza kuracja anty-rozstępowa czasem nie pozwala uniknąć tego niestetycznego defektu. Z całą pewnością jednak – zostaje on dosyć mocno ograniczony.

Rozstępy, co zrobić gdy już się pojawiły?

Ten defekt skórny nie łatwo usunąć. Rozstępy nie znikają same z siebie jak chociażby pryszcze. Pozostawiają po sobie białe lub bladoróżowe blizny, których usunięcie nie należy do najłatwiejszych.

Usuwanie rozstępów można zrealizować w gabinetach kosmetycznych, przy wykorzystaniu nowoczesnych zabiegów takich jak:

  • peeling chemiczny
  • mezoterapia
  • mikrodermabrazja
  • cryolift

Ponadto, walkę z rozstępami można realizować wykorzystując kremy i maści dostępne w aptekach oraz stosując przepisy przekazywane z pokolenia na pokolenie. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie są to tak skuteczne metody, jak wyżej wymienione zabiegi medycyny estetycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *